طراحی تیونینگ خودرو

تیونینگ خودرو: راهکارهای ارتقا و بهبود

همچنین دیفیوزر در جهت تنظیم جریان هوای زیر خودرو در قسمت عقب و در زیر سپر نصب می‌شود. تیونینگ می‌تواند مزایای بسیاری برای خودرو شما به همراه داشته باشد، از جمله افزایش قدرت و شتاب، بهبود هندلینگ، ظاهر جذاب‌تر و … . با این حال، ای کار می‌تواند معایبی نیز داشته باشد، از جمله افزایش مصرف سوخت، کاهش طول عمر قطعات، افزایش استهلاک، از بین رفتن گارانتی خودرو و … . حال که با مزایا و معایب تیونینگ خودرو آشنا شدید بهتر است بدانید ارتقای برخی بخش‌های خودرو راحت‌تر از بخش‌های دیگر است. اگر برای اولین بار می‌خواهید این کار را انجام دهید بهتر است کار خود را از بخش‌هایی همچون لاستیک، ECU، سیستم تعلیق و ترمز آغاز نمایید. در حقیقت بهتر است همیشه لاستیک را به عنوان نقطه شروع تیونینگ خود در نظر بگیرید زیرا تأثیر زیادی روی سواری دارند.

ماشین خوب و کم رانده می شود و سیستم تعلیق فقط در صورت لزوم ارتفاع آن افزایش می یابد. سیستم‌های تعلیق بادی نیز اخیراً در بین تیونرها در آلمان محبوبیت پیدا کرده‌اند - همچنین به این دلیل که بسیاری از اتومبیل‌های دارای ماژول‌های تعلیق بادی مانند روی ابرها رانندگی می‌کنند. سیستم تعلیق هیدرولیک یا هیدروپنوماتیک خودرو را به طور مداوم بالا می برد و دوباره آن را پایین می آورد. این کنترل سطح می تواند مزایایی داشته باشد، نه تنها برای رانندگان اسپرت. با افزایش سرعت رانندگی، سیستم تعلیق می تواند مرکز ثقل خودرو را کاهش دهد.

برخی از قطعات داخلی موتور می توانند با مدل های باکیفیت تر و مقاوم تر جایگزین شوند، که نه‌ تنها طول عمر موتور را افزایش می‌دهد، بلکه کارایی و عملکرد آن را نیز بهبود می‌بخشد. تیونینگ خودرو یکی از محبوب ترین روش ها برای شخصی سازی و بهبود عملکرد و ظاهر خودرو است. تقویت سیستم جرقه خودرو، به میزان چشم‌گیری بر افزایش راندمان و قدرت پیشرانه تأثیرگذار است. از دیگر تغییرات بخش تیونینگ ایرودینامیک خودرو می‌توان به‌اضافه کردن پایه رکاب، نصب باله (اسپویلر)، اسپلیتر و کانارد، اضافه کردن هود در بخش سقف و اضافه کردن دریچه هوا در قسمت کاپوت اشاره کرد. در این بخش می‌توان به جایگزینی بلندگوهای قوی و بیس‌دار به‌جای بلندگوهای استاندارد خودرو، ارتقا سیستم صوتی خودرو، نصب تقویت‌کننده‌های صدا مانند آمپلی‌فایر و ساب بوفر و بوم باکس اشاره کرد.

Car Tuning، فرآیند اصلاح و افزایش عملکرد یک وسیله نقلیه از طریق تنظیم موتور و تغییرات در سیستم تعلیق و بدنه آن است. این اصلاحات در بخش فنی، منجر به افزایش توان خروجی، بهبود قدرت مانور و شتاب خودرو می‌شود و در بخش ظاهری، به صاحب خودرو اجازه می‌دهد همه‌چیز را از اجزای بدنه گرفته تا حتی صدای اتومبیل خود را شخصی‌سازی کند. کافی است نگاهی به خودرو‌های تیونینگ‌شده بیندازید تا متوجه ‌‌شوید که گه‌گاه با خودرویی کاملاً جدید روبه‌رو هستید که کمتر شباهتی به نمونه اولیه خود دارد. زمانی که در آمریکای شمالی، تغییراتی در فوردهای نوع A به وجود آمد. البته که هدف اصلی از این مدل تیونینگ خودرو، افزایش پیشرانه بود.این تغییرات باعث شد تا علاقه مندان بیشتری به تیونینگ خودرو پیدا شوند.

برخی از تغییرات در خودرو، مانند افزایش قدرت موتور، می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت شود. تیون سیستم تعلیق یک تیون فنی خودرو است که می تواند هندلینگ و کیفیت سواری خودرو شما را بهبود بخشد. این کار را می توان با اصلاح اجزای سیستم تعلیق مانند فنر ها، شوک ها و پایه ها انجام داد. می توانید با تغییر تراز چرخ های خود، تنظیم سیستم تعلیق را انجام دهید. به طور معمول از این فنر های اسپرت در کنار فنر های استاندارد استفاده می شود.

تغییر در فرم بدنه و حذف زوایای تیز می‌تواند به بهبود جریان هوا و کاهش فشار ایجاد شده بر روی بدنه کمک کند. این اجزا به کاهش مقاومت هوا و افزایش فشار بر روی بدنه خودرو کمک می‌کنند، که در سرعت های بالا پایداری بیشتری به همراه دارد. و حالا میرسیم به پرطرفدار ترین شاخه از تیونینگ که می تواند کاربر های معمولی که حتی علاقه ای به اسپرت کردن ماشین ندارند را به خودش جذب کند. منظور از تیونینگ صوتی به بهبود کیفیت سیستم صوتی خودرو است؛ که در ادامه آن میپردازیم. نصب لوله های اگزوز بزرگ‌تر می‌تواند به کاهش مقاومت در سیستم اگزوز کمک کند و عملکرد بهتری را در دور های بالاتر ارائه دهد.

این نوع درب‌ ها به دلیل عادت متداول ما به باز شدن درب‌ ها به طرفین، جذابیت خاصی دارند. خودروهای پژو، به‌ویژه مدل‌های 206 و 405، یکی دیگر از گزینه‌های پرطرفدار برای تیونینگ هستند. موتورهای قدرتمند و طراحی قابل تطبیق، این خودروها را برای تیونینگ مناسب می‌کند. اگر خودروی شما دارای تغییراتی در حد استیج 2 (اضافه شدن سیستم های پرخوران مانند توربوشارژ و سوپرشارژ می باشد.) که ایسیو فابریک آن را ساپورت نمی کند، می بایست اقدام به نصب ایسیو اجاستبل نمایید. اما اگر تغییرات به افزایش تراکم ، میل افترمارکت و کیت مکش و سیستم تخلیه محدود می گردد، با همان ایسیو کارخانه ای شما می توانید با یک ریمپ وایدبند (ریمپ استیج یک) نتیجه قابل توجهی دریافت کنید. این خودرو که از سال 82 در بازار ایران قابل دسترسی بود، موجب ایجاد موج بزرگی در بحث تقویت و تجهیز ظاهری و صوتی و موتوری گشت.

تیونر های خودرو با رنگ نور و هم چنین شکل و روشنایی چراغ های جلو به جلوه های خیره کننده ای دست می یابند. در مورد چراغ عقب، فناوری LED علاوه بر ظاهر جذاب تر، مزیت های بیشتری را نشان می دهد. به علاوه استفاده از زنون، تغییر کاسه چراغ و دودی کردن آن ها از روش های دیگر تیون کردن ظاهری چراغ های خودرو می باشد. بسیاری از افراد تمایل دارند که با تیون کردن ماشین خود، سیستم های ایمنی را بهبود دهند. این روش از طریق نصب ترمز های قوی تر، بهبود سیستم های کنترل پایداری و کنترل جریان هوا در اطراف خودرو انجام می شود.

این ابزار به آنها کمک می‌کند تا در مراحل اولیه طراحی، ایده ها را بررسی و تجزیه و تحلیل کنند، سپس در مراحل بعدی تیونینگ بدنه خودرو را به واقعیت برسانند. سپرها علاوه بر نقش محافظتی اهمیت بالایی در زیبایی یک خودرو دارند. تیونرها تمرکز خاصی روی سپرها دارند و معمولاً از سپرهایی با ورودی‌های هوای بزرگ‌تر در جلو و دیفیوزرها و خروجی‌های اگزوز گیراتر در عقب استفاده می‌کنند. تیونرهای کاربلد نیز از فیبر کربن برای کاهش وزن سپرها و همچنین افزایش استحکام آن‌ها سود می‌برند. طراحی زیبای سپرها نقش زیادی در بهبود طراحی یک خودروی تیون شده خواهد داشت.

با تغییر رنگ و طرح رینگ و همچنین استفاده از لاستیک‌ های پهن، می‌ توانید ظاهر خودروی خود را شیک‌ تر و متفاوت‌ تر کنید. برای انتخاب رنگ رینگ، مناسب بودن آن با بدنه خودرو و تغییراتی که در سایر بخش‌های بدنه ایجاد می‌کنید، را در نظر بگیرید تا به زیبایی بیشتر نمای خودرو کمک کند. نصب کیت مکش یکی از روش‌های رایج برای افزایش توان و بهبود عملکرد موتور خودرو است. با جایگزینی فیلتر هوا و لوله‌های ورودی هوا با قطعات با کیفیت‌تر و طراحی بهینه، می‌توان به هوای خنک‌تر و پرچگال‌تری دست یافت که منجر به احتراق بهتر و افزایش قدرت موتور می‌شود. همان‌طور که اشاره شد برای تیون کردن یک خودرو می‌توان بخش‌های متنوعی را در نظر گرفت. اگر هدف شما فقط ارتقای ظاهری خودرو باشد می‌توانید با مراجعه به مراکز معتبر و کاربرد قطعات و لوازمی همچون رینگ و لاستیک، سپرهای جلو و عقب، رکاب‌های متفاوت، دیفیوزر و بال عقب، سر اگزوز و… را انتخاب نمایید.

آنها معمولاً از آلومینیوم با مقاومت بالا (یونیبال) ساخته می شوند و می توان آنها را به صورت جداگانه با استفاده از تنظیمات مختلف با خودرو تنظیم کرد. علاوه بر این، پایه‌ استارت بهبود یافته با دقت بیشتری کار می‌کنند و احساس رانندگی بهتری را منتقل می‌کنند. به دلیل سطح تصفیه شده، معمولاً پایدارتر نیز هستند.پیچ ها در محفظه موتور و در صندوق عقب به صورت ضربدری پیچ می شوند. تغییراتی که البته تمام آنها باید با میزان قدرت تولید شده توسط موتور خودرو هماهنگی و هم‎خوانی کامل داشته باشد. تیونینگ شیشه‌های خودرو می‌تواند تاثیر مثبت زیادی بر ظاهر، ایمنی و راحتی خودرو داشته باشد. با رعایت نکات ایمنی و قانونی و انتخاب فیلم‌های با کیفیت، می‌توانید از مزایای این تغییرات بهره‌مند شوید و تجربه رانندگی خود را بهبود بخشید.

آیا تیونینگ خودرو قانونی است؟ قوانین تیونینگ خودرو در هر کشور متفاوت است. در برخی کشورها، برخی تغییرات تیونینگ ممکن است قانونی نباشد و نیاز به مجوز داشته باشد. مهم است که قبل از انجام هر گونه تیونینگ، با قوانین محلی آشنا شوید. توربو شارژ می تواند منجر شود تا گشتاور و قدرت موتور تا حد زیادی افزایش پیدا کند. پیاده سازی توربو شارژ بسیار حساس بوده و تنها کمپانی های حرفه ای این کار را انجام می دهند. نصب گیربکس های اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک با قابلیت های پیشرفته تر و تنظیمات دقیق تر می تواند کارکرد گیربکس را به طور قابل توجهی افزایش دهد که این امر از طریق تیون خودرو امکان پذیر است.

یکی از بحث‌های جذاب در مورد خودروها، خصوصاً برای خودرو بازان و عاشقان خودرو، تیونینگ خودرو است. وقتی شما خودرویی را خریداری می‌کنید و یا خودرویی دارید که چند سال از آن استفاده کرده‌اید و حالا می‌خواهید تغییراتی در آن اعمال کنید، می‌توانید بخش‌های مختلف خودروی خود را تیون کرده و ارتقا دهید. بیمه دات کام در این مقاله به معرفی راه‌های مختلف تیونینگ خودرو می‌پردازد. برای یافتن پاسخ سؤالاتی از قبیل تیونینگ چیست؟ تیون کردن ماشین چگونه است؟ یا تیونینگ خودرو در ایران چگونه است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. با این حال، بسته به کشوری که در آن زندگی می‌کنید، برخی از تبدیل‌ها می‌توانند به محض جرأت استفاده از آنها در جاده‌های عمومی غیرقانونی باشند. این به این دلیل است که مقررات ترافیک جاده ای ممکن است ایجاب کند که تجهیزات خاصی روی وسیله نقلیه فقط در یک طرح رسمی تایید شده استفاده شود.

اهمیت تیونینگ در بهبود کارایی و افزایش طول عمر خودرو نیز قابل توجه است. علاوه بر این، با تیونینگ خودرو، افراد می‌توانند وسیله نقلیه خود را به نمادی از شخصیت و سبک زندگی‌شان تبدیل کنند. خودروهای تولیدی بر اساس استانداردهای کارخانه‌های خودروسازی تولید می‌شوند. پروسه ساخت و تولید خودرو بر پایه آزمایش‌ها و تحقیقاتی مختلف صورت‌ می‌گیرد و درنهایت بر اساس استاندارهایی خاص، خودرو تولید و روانه بازار می‌شود. تیونینگ کردن منجر به خارج کردن خودرو از مسیر استانداردهای آن است که ممکن است گاهی این تغییر مسیر، مشکلاتی را هم برای خودرو به همراه داشته باشد.

قطعا وزن خودرو رابطه مستقیمی با شتاب اولیه و توان و قدرت موتور خودروی شما دارد. از این لحاظ اگر دقت کرده باشید در خودروهای مسابقه ای، راننده تا جای امکان با جداکردن صندلی شاگرد و صندلی عقب، سعی بر سبک کردن وزن خودرو را دارد. در عمل تیون کردن وزن خودرو ممکن است بعضی از قطعات تعویض شوند که به سبکی خودرو بسیار کمک می‌کند. سیستم تعلیق، راحتی، ایمنی و دینامیک سواری را تعیین می کند - به ویژه در هنگام دست انداز جاده و پیچ ها. در خودروهای تیونینگ شده، قطعات لاستیکی به فلز بین اجزای سیستم تعلیق منفرد - پایه‌های تعلیق - اغلب ضعیف‌ترین حلقه در بین تمام اجزا هستند. این به این دلیل است که آنها برای راحتی در کارخانه طراحی شده اند و به دلیل استرس بیشتر سریعتر از حد مطلوب فرسوده می شوند.

اگر تیونینگ خودرو به‌صورت علمی و درست انجام شود، نتیجه کار محصولی لذت‌بخش و ایمن خواهد بود که هم مالک خودرو و هم دیگران از آن لذت خواهند برد. با کمک توربوشارژر یا سوپرشارژر می توان فشار متوسط ​​و در نتیجه قدرت را افزایش داد. فشار بالاتر درجه پر شدن را بهبود می بخشد به طوری که هوای بیشتری برای احتراق سوخت در دسترس است. در اینجا، عملکرد موتور از طریق تغییرات هدفمند در پارامترهای کنترل کارخانه ای سیستم مدیریت الکترونیک موتور افزایش می یابد. به این ترتیب می توان فشار بوست توربوشارژر یا میزان سوخت تزریق شده به محفظه احتراق را افزایش داد.

در پیکر بندی رینگ و لاستیک اتومبیل خود توجه داشته باشید که خودروی شما با رینگ های پنج پره کلاسیک، ظاهر یکپارچه ای دارد. گر از نحوه کار کولر خودرو خود راضی نیستید و در فصل تابستان به مشکل می خورید، می توانید تیونینگ خودرو را امتحان کنید. تیون شامل بهبود سیستم تهویه مطبوع خودرو باشد از طریق نصب سیستم های تهویه مطبوع پیشرفته تر با کنترل دقیق تر دما و رطوبت داخل خودرو می تواند این امر را تحقق سازد. یکی دیگر از دلایل انجام تیون ماشین، بهبود کارایی سوخت و کاهش مصرف بنزین از طریق بهینه سازی سیستم تزریق سوخت و تنظیم موتور می باشد. در صفحه ی نمونه کارها برای راحتی شما عزیزان فیلم ها و تصاویر مرتبط را براساس برند و مدل خودرو تقیسمبندی کرده‌ایم.

در طی این فرآیند وجود شمع های جرقه زن مناسب برای مطابقت با دمای داخل موتور کلیدی است. انتخاب صحیح شمع ها با توجه به تنظیم موتور و هم چنین مدل خودرو تعیین می شود. می توانید با تکنسین خود صحبت کنید تا ماشین شما را تنظیم کند تا مطمئن شوید که شمع های جرقه را درست می کنید. نرم افزار نقشه روی ECU چیزی است که زمان جرقه را کنترل می کند، بنابراین مهم است که نقشه صحیح روی ECU باشد. ECU خودرو معمولاً برای ارتقای عملکرد موتور نیاز به نقشه برداری مجدد دارد و این شامل زمان بندی جرقه نیز می شود.

تقویت موتور یکی از گام‌های اساسی و اصول اولیه تیونینگ در جهت افزایش قدرت خروجی خودرو است. درروش نخست، توسط یک متخصص، تغییراتی در موتور خودرو اعمال می‌شود که منجر به افزایش محسوس قدرت پیشرانه خواهد شد و در روش دیگر، با تعویض برخی قطعات اصلی، قدرت موتور افزایش پیدا می‌کند. فیلتر هوای اسپرت مجهز به خنک‌کننده، استفاده از شمع‌های اسپرت، نصب سایکلون، نصب هدرز و منیفولد، تغییر چیپ ست ECU، تغییر سیستم اگزوز ازجمله روش‌هایی است که برای تقویت موتور خودرو از آن استفاده می‌شود. سیستم تعلیق بهتر نیز کیفیت سواری مطلوبی به همراه خواهد داشت و قابلیت عبور از پیچ خودرو بهبود خواهد یافت. برای تیونینگ پیشرانه تحقیق و جست‌وجوی زیادی نیاز است چراکه با کوچک‌ترین اشتباهی متحمل هزینه‌های سنگین خواهید شد. به همین خاطر است که خودروسازان چندین میلیون دلار را صرف توسعه چنین قطعاتی می‌کنند.

نصب آینه‌های اسپرت و جمع‌شونده برقی، که از ظاهری منحصربه‌فرد برخوردار هستند، به طور قابل‌توجهی در تغییرات ظاهری خودرو نقش دارند. این تغییرات، علاوه‌بر بهبود نمای ظاهری، می‌توانند با افزایش میدان دید و نمایش فضای بیشتر اطراف خودرو، تأثیر مثبتی داشته باشند. داشتن سانروف یا سقف‌های کانورتیبل، یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌هایی باشد که می‌تواند در خودرو وجود داشته باشد. اگر خودروی شما این ویژگی را ندارد، می‌توانید این کار را به افراد ماهر و کارآزموده سپرد تا این آپشن را برای شما اضافه کنند. البته برخی افراد به دلیل آسیب دیدگی سقف و مشکلات مربوط به آن، به این کار اقدام می‌کنند.

این تجهیزات می‌توانند قدرت موتور را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. تفاوت این دو در نحوه عملکرد آن‌هاست؛ توربوشارژر از نیروی گازهای خروجی اگزوز استفاده می‌کند، در حالی که سوپرشارژر با نیروی مکانیکی موتور کار می‌کند. این سبک تیونینگ خودرو با دست‌کاری در سیستم تعلیق و کاهش ارتفاع از طریق سیستم پنوماتیک همراه است. چرخ‌های سفارشی با رینگ‌های کوچک که با زاویه‌‌ زیر بدنه قرار می‌گیرند از مشخصه‌های اصلی سبک Stanced Style هستند. در پایان، طراحان می‌توانند با استفاده از دستگاه های cnc و پرینترهای سه بعدی به ساخت مدل‌های فیزیکی بپردازند. این ابزارها به طراحان اجازه می‌دهند تا محصولات خود را به صورت دقیق و با کیفیت بالا تولید کنند.

تیونینگ جلوپنجره و سپر خودروی شما می‌تواند به طور چشمگیری ظاهر و حتی کارایی خودرو را بهبود بخشد. این نوع تیونینگ‌ها معمولاً بین عاشقان خودرو و افرادی که به دنبال ایجاد یک نمای منحصر به فرد برای خودروی خود هستند، بسیار محبوب است. در ادامه، به بررسی دقیق‌تر این دو جنبه تیونینگ و نکات مرتبط با آن‌ها خواهیم پرداخت. یکی از روش های تیونینک ظاهری، تغییر لوله اگزوز با ظاهری اسپرت تر است. یک سیستم اگزوز تیون شده نیز می تواند صدا را به میزان قابل توجهی تغییر دهد.

این شیشه ها می توانند به افزایش ایمنی سرنشینان در صورت تصادف کمک کنند. یکی دیگر از روش های تیون کردن درب اتومبیل ها، به روش درب های پروانه ای است. این نوع درب ها به طرف بالا و عقب باز می شوند و شبیه به پروانه ها عمل می کنند. این سیستم باز شدن درب ها در برخی خودرو های لوکس و اسپرت مشاهده می شود و می توان آن ها را بر روی خودرو های دیگر نصب کرد. دسته آخر تیون درب ماشین به روش باز شدن به عقب می باشد که در برخی خودرو های کلاسیک و لوکس استفاده می شود. در مجموعه اتو بی رنگ علی مومنی، سریع‌تر از هر جای دیگر لوازم و ابزار لارم برای تعمیر بدنه خودروی خود راپپیدا خواهید کرد.

فراموش نکنید که در مسابقات موتور اسپرت آلمان خودروهایی با ظاهر اسپرت تر و مجهز به قطعاتی همچون اسپویلر خودنمایی می‌کردند. امروزه صنعت تیونینگ گردش مالی بسیار بالایی دارد و اکثر افراد نیز به تیونرها مراجعه می‌کنند. حتی خود خودروسازان نیز با شرکت‌های تیونینگ خودرو همکاری‌هایی داشته‌اند. حالا که با تیونینگ خودرو آشنا شدیم می‌خواهیم بدانیم چه بخش‌هایی از خودرو را می‌توان ارتقا داد و به اصطلاح تیون کرد. با اینکه تغییرات زیبایی‌شناسی می‌توانند شامل انتخاب رنگ جدید برای خودرو باشند اما تیونینگ خودرو نیز با همین هدف انجام می‌شود.

ازاین‌رو تقویت سیستم هندلینگ خودرو یکی از موارد لازم و ضروری برای ایجاد تجربه خوش رانندگی با خودرویی قدرتمند به‌حساب می‌آید. نصب استرس‌بار، تقویت سیستم تعلیق و تغییر زاویه چرخ‌ها از روش‌های ارتقا سیستم هندلینگ خودرو و افزایش چسبندگی خودروهای تیونینگ شده محسوب می‌شوند. زیرا تیونرها میتوانند با طراحی داخلی خودرو تغییرات دیگری نیز ایجاد کنند. به طور مثال با نصب سیستم‌های صوتی پیشرفته و استفاده از انواع مختلف باندها، ساب و وفرها میتوان کیفیت پخش سیستم صوتی را ارتقا داد. و با استفاده از روکش‌های متفاوت و تغییرات در ظاهر داخلی خودرو باعث تفاوت‌های زیادی با سایر خودروهای هم رده شد.

نصب کمک فنرها و فنر های قابل تنظیم، امکان تغییر ارتفاع و سختی تعلیق را فراهم می‌کند که بهبود کنترل و هندلینگ خودرو را به دنبال دارد. تیونینگ این سیستم می‌تواند شامل تغییرات در فنر ها، کمک فنرها، میل تعادل و سایر اجزا باشد. به جای باز شدن درب‌ها به سمت بالا، می‌توان با قرار دادن لولای درب‌ ها در بالای بخش، آن‌ ها را به گونه‌ای تنظیم کرد که ابتدا کمی به سمت طرفین باز شوند و سپس به سمت بالا؛ مانند بال‌ های عقاب. این نوع باز شدن درب‌ ها، اغلب پیچیده‌ تر است و نمی‌ توان آن را به راحتی بر روی هر خودرویی نصب کرد. یکی از اقداماتی که بسیاری از افراد تمایل دارند برای ارتقاء ظاهر خودروی خود انجام دهند، تغییر درب‌ها است. در بسیاری از خودروهای لوکس، درب‌ها به جای باز شدن به طرفین، به سمت بالا باز می‌ شوند.

اما نکته مهم در استفاده از این سیستم این است که سیستم توربو شارژ بر هر خودرویی قابل استفاده نمی باشد و باید بررسی شود که موتور خودروی شما از آن پشتیبانی می‌کند یا خیر. این سیستم که سوپرشارژ نیز گفته می‌شود می‌تواند عملکرد و قدرت و گشتاور موتور شما را به 50 درصد افزایش دهد که این مقدار بسیار چشمگیر است. البته تا حدی از طیف رنگی، دودی کردن شیشه‌ها مجاز و حتی مفید است که از ورود اشعه‌های مضر خورشید به داخل کابین می‌تواند جلوگیری کند. جرا که بسیاری از خودروهای امروزه به صورت پیش فرض و فابریک، از شیشه دودی در شیشه‌های طرفین غیر از شیشه جلو استفاده می‌کنند. سیستم پخش هر خودرویی متصل به چندین قطعات جانبی می‌باشد که در تیون کردن این بخش ممکن است بخشی از این قطعات تقویت و بخشی کلا اضافه و یا تعویض گردند. اگر قطعه ای با گواهینامه ABE تحویل داده شود، مدل های خودرویی که ممکن است قطعه روی آن ها نیز نصب شود، فهرست می شود.

Trackdays به طور منظم در بسیاری از مکان های آلمان برگزار می شود. اگر می‌خواهید دریفت کردن را یاد بگیرید، یا از قبل می‌دانید که چگونه، اگر ساییدگی لاستیک را معطر می‌دانید، اگر می‌خواهید کمی آدرنالین ترشح کنید، این مکان مناسب شماست. زیرا بسته به کشور در بخش تیونینگ، بسیاری از مقررات برای طیف گسترده ای از قطعات باعث عدم اطمینان می شود. هر قطعه ای که در خودروی خود بهسازی می کنید می تواند منجر به انقضای مجوز بهره برداری و در نتیجه جریمه های سنگین شود. همچنین ممکن است دیگر مجاز به رانندگی با وسیله نقلیه در جاده های عمومی نباشید. بررسی اقدامات ساختمانی روی خودرو توسط کارشناسان می تواند از این امر جلوگیری کند.

در نمای بیرونی با حذف تمامی زه‌های بدنه خودرو، روی بیشتر دیده شدن خطوط عضلانی خودرو تأکید می‌شود. سال گذشته، قانونی در اروپا به تصویب رسید که بر طبق آن، باید صدای اگزوز خودرو‌ها در اروپا کاهش پیدا می‌کرد. به‌موجب این قانون، صدای اگزوز خودروهای‌ مدل‌های اسپرت هنگام عبور از مسیرهای عادی و غیر مسابقه نباید تفاوتی با مدل‌های معمولی داشته باشد. فرهنگ تیونینگ ژاپنی قدمت زیادی دارد و در میان علاقه‌مندان تیونینگ خودرو بسیار مشهور است. سبک ژاپنی تابع هیچ قاعده و قانونی نیست و تنها به دنبال ایجاد خودرویی خاص به‌عنوان خروجی کار است.

به همین دلیل است که سیستم تعلیق اسپرت از سازندگان ممتاز مانند BILSTEIN همیشه از فنرهای ورزشی کوتاه‌تر با کمک فنرهای اسپرت همسان تشکیل شده است. به عنوان مثال کمک فنر BILSTEIN B8 ما به طور ویژه برای استفاده با فنرهای پایین آورنده طراحی شده است. پیش از انجام هرگونه تغییرات تیونینگ، حتماً با مقررات جاری و محلی خود آشنا شوید و در صورت نیاز مجوزهای لازم را از مراجع مربوطه مانند پلیس راهنمایی و رانندگی یا سازمان‌های مربوطه دریافت کنید. این کار نه تنها از جریمه‌های احتمالی جلوگیری می‌کند بلکه به حفظ ایمنی و بهره‌وری خودرو نیز کمک می‌کند. تیونینگ خودرو می‌تواند تجربه رانندگی شما را متحول کند، اما انجام آن نیاز به دانش، دقت و گاهاً مشورت با متخصصان دارد.

هدف اصلی انجام تیون خودرو عبارتند از افزایش قدرت موتور و عملکرد فنی آن برای بالا بردن شانس پیروزی در مسابقات اتومبیل رانی حرفه ای و هم چنین بهبود ظاهر خودرو از طریق نصب تجهیزات حرفه ای می باشد. توجه کنید دسته بزرگی از افراد قصد خود را از تیون کردن اتومبیل خود دور گیری راحت در جاده ها عنوان می کنند. در صورتی که انجام این کار می تواند تاثیر منفی بر روی مصرف سوخت خودرو داشته باشد و موجب استهلاک سریع قطعات مرتبط شود. اغلب تیونر ها، کارگاه ها و تولید کنندگان خود را به یک نوع خاص از تیون کردن خودرو محدود نمی کنند. به منظور برآورده کردن ترجیحات شخصی افراد، تیونر ها روش های مختلفی را برای پیشبرد هدف تیون خودرو پیش می گیرند. تیونینگ چراغ خودرو می‌تواند تاثیر بزرگی بر ظاهر و عملکرد خودرو داشته باشد.

در اینجا شاید بد نباشد اشاره ای داشته باشیم که در آن روزگار 206 یکی از خودروهای به روز کمپانی پژو محسوب می شد که کم کم با 207 در حال جایگزینی بود. چراغ‌ها سهم زیادی در جذابیت ظاهری خودرو دارند و تغییرات این بخش، عموماً شامل استفاده از زنون، دودی کردن چراغ‌ها و تعویض کاسه‌چراغ‌ها می‌شود. بعداً، نوبت به ایتالیایی‌ها و ژاپنی‌ها رسید تا با هنر ارتقا و تنظیم پیشرانه، موتورهای تنفس طبیعی با دور بالا را معرفی کنند. به مرور زمان از جیغ لاستیک خودروهای جذاب کمپانی هوندا گرفته تا شتاب افسانه‌ای خودروهای منحصربه‌فرد فراری، باعث شد تا چنین کمپانی‌هایی به‌راحتی راه خود را به قلب عاشقان خودرو باز کنند. امروزه تیونرهای مدرن در گوشه و کنار جهان روی شانه غول‌های مهندسی خودرو ایستاده‌اند و هرروز برگی جدید برای شیفتگان این بخش جذاب دنیای خودرو رو می‌کنند.

در این حالت جلو پنجره را به رنگ سیاه در می‌آورند و یا کلا آن را با یک مدل جلو پنجره دیگر با طرحی متفاوت اما سیاه تعویض می‌کنند. یکی از راه‌های بزرگ نشان دادن جلو پنجره، حذف تمامی پره‌ها و علایم لوگوی خودرو و جایگزین کردن جلو پنجره با پره‌های بسیار ظریف و باریک می‌باشد که حس بزرگ نمایی جلو پنجره را القا می‌کند. در بعضی موارد، رانندگان و صاحبین خودروها علاقه مند به پهن نشان دادن لاستیک‌های خود هستند که این نوع لاستیک‌ها ممکن است برای بعضی از خودروها مناسب نباشد. به طور مثال ممکن است بلندگوهای خودرو به صورت کلی حذف و با مدل‌های قوی تر و بیس دار تعویض گردند. هدف من و تمامی اعضای تیمم بر این هست تا در سریع‌ترین زمان ممکن و با بالاترین کیفیت ، ماشین‌ تان را مثل روز اول تحویل دهیم.

علاوه بر این، برای برخی از قطعات به گواهی قطعات یا مجوز عملیات عمومی (ABE) نیاز دارید. چگونه می‌توانم اطمینان حاصل کنم که تیونینگ به درستی و ایمن انجام شده است؟ بهتر است تیونینگ خودرو را به یک کارگاه تخصصی معروف و معتبر بسپارید. همچنین استفاده از قطعات با کیفیت و مطابق با استانداردها نیز اهمیت زیادی دارد. تعویض سپر جلو و عقب خودرو با توجه به نوع خودرو یکی دیگر از روش های تیون ظاهری می باشد که با توجه به ابعاد و مدل خودرو انجام می شود. اضافه کردن سپر های جدید به شکل لوله های فلزی بزرگ روبروی سپر اصلی خودرو جلوه زیبایی به ماشین های شاسی بلند می دهد.

طراحی های چشم نواز، خشن و البته جذاب این شرکت، چشم هر بیننده ای را به خود جذب خواهد کرد. تیونینگ خودرو می‌تواند راهی عالی برای بهبود عملکرد، ظاهر و شخصی‌سازی خودرو شما باشد. با این حال، قبل از انجام هرگونه تغییر در خودرو، مهم است که هدف خود را مشخص کنید، با یک متخصص مشورت کنید و از قطعات با کیفیت استفاده کنید. همچنین، به خاطر داشته باشید که برخی از تغییرات در خودرو ممکن است با قوانین راهنمایی و رانندگی مغایرت داشته باشد. در نهایت، تیون خودرو بستگی به نیاز ها و سلیقه شخصی خودرو ساز یا مالک خودرو دارد. اما مهم است که تیون به صورت حرفه ای و مطابق با استاندارد ها انجام شود تا از مشکلات احتمالی و اثرات منفی بر روی عملکرد و ارزش خودرو جلوگیری شود.

اگر می‌خواهید در خصوص مالیات خودروهای لاکچری اطلاعاتی کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله مالیات خودرو میلیاردی را مطالعه نمایید. نمونه کارهای ما گواه این ادعاست که در بخش تیونیگ خودرو یکی از بهترین و مجهزترین مجموعه‌های صافکاری و نقاشی می‌باشیم. فقط کافیست دقایقی وقت گذاشته و به بخش نمونه‌کارهای ما مراجعه نمایید. این سیستم ها شامل چراغ های تطبیقی و چراغ های بلند اتوماتیک می‌شوند. سیستم هایی که براساس شرایط جاده و میزان نور محیط، شدت و زاویه تابش نور را تنظیم می‌کنند.

مثلا اگر شما موتور خودرو را تا حد امکان ارتقا دهید اما توجهی به تقویت سیستم ترمز نداشته باشید قطعا با خطرات جبران ناپذیری روبرو خواهید شد. تیونینگ سیستم اگزوز شامل تغییرات در اجزای اگزوز است که می‌تواند به افزایش عملکرد موتور و بهبود صدای خودرو کمک کند. بهینه‌سازی‌ و تقویت مجموعه‌ی تعلیق و ترمز خودرو، در کنار افزایش قدرت خودرو امری کاملاً لازم و ضروری است. هدف اصلی تغییر اگزوز‌ها، ایجاد صدایی پرطنین و باابهت است که نظیر آن از اگزوز خودروهای لوکس یا مسابقه‌ای شنیده می‌شود. همچنین تعداد و اندازه اگزوزها به‌نوعی قدرت موتور و توان آن را به رخ می‌کشد. سر اگزوزهایی برای بی‌صدا کردن و یا غرش در هنگام شتاب‌های ناگهانی نیز در این بخش مورداستفاده قرار می‌گیرد.

کاهش ارتفاع خودرو از طریق نصب فنر های کوتاه‌تر می‌تواند باعث بهبود هندلینگ و کاهش مقاومت هوا شود، اما باید با دقت انجام شود تا تأثیر منفی بر راحتی رانندگی نگذارد. واحد کنترل موتور (ECU) وظیفه مدیریت پارامتر ها عملکرد موتور خودرو را بر عهده دارد. با ریمپ ECU، می‌توان عملکرد موتور را بهینه کرد و مصرف سوخت را کاهش داد. این فرایند به صاحبان خودرو اجازه می‌دهد تنظیمات دلخواه خود را اعمال کنند. مهمترین موضوع در بحث تقویت بدنه، شامل بحث سیستم تعلیق جهت مهار بادی رولینگ Body Rolling می باشد.

معمولا اکثر خودروهای موجود در ایران، به جز چندین مدل محدود دارای جلو پنجره کوچک و محدودی هستند در صورتی که خود جلو پنجره بزرگ، به تنهایی می‌تواند نماد قدرت خودرو باشد. از جمله تغیرات مربوط به چراغ‌های خودرو می‌توان به دودی کردن چراغ‌ها، استفاده از لامپ‌های زنونی و چراغ‌هایی با طراحی‌های متفاوت از نوع فابریک اشاره کرد. توربوشارژر چیست و چگونه کار می‌کند؟ توربوشارژر یک وسیله‌ای است که با فشرده‌سازی هوای ورودی به موتور، به موتور اجازه می‌دهد که سوخت بیشتری را بسوزاند و در نتیجه قدرت بیشتری تولید کند. با کمک تیونینگ سقف خودرو، امکان ایجاد تغییر و یا سان روف کردن خودرو وجود دارد. بله، در بیشتر موارد، تیونینگ خودرو باعث باطل شدن گارانتی می‌شود. قبل از انجام هرگونه تغییر در خودرو، با نمایندگی مجاز خودرو مشورت کنید.

در سیستم تعلیق بادی، یک کمک فنر مخصوص این نوع تعلیق و یک دم هوا جایگزین فنرهای فولادی معمولی می شود. در بخش تیونینگ، هدف این است که ارتفاع خودرو را بدون پله تنظیم کنید. این اغلب توسط یک برنامه تلفن هوشمند یا کنترل از راه دور انجام می شود. با تنظیم تعلیق بادی، پایین آمدن شدید اما همچنین افزایش امکان پذیر است. بنابراین، سیستم تعلیق سواری هوا، معایب خودروهای پایین را از بین می برد.

یک سیستم اگزوز اسپرت علاوه بر ایجاد صدای جذاب باعث انتقال سریع‌تر گازهای خروجی شده و بنابراین روی عملکرد پیشرانه نیز تأثیر مثبتی می‌گذارد. افراد زیادی از ظاهر استاندارد خودروی خود خسته شده‌اند و برخی نیز ترجیح می‌دهند بین خودروهای دیگر جلب‌توجه کنند به همین خاطر راهی نمایندگی تیونرهای مختلف می‌شوند. تیونرها بخش‌های مختلفی از خودروها را می‌توانند تیونینگ کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به چراغ‌ها، درب‌ها، رکاب‌ها و… اشاره کرد. برخی افراد اعتقاد دارند ظاهر استاندارد خودروها زیباتر از نمونه‌های تیون شده است اما برخی دیگر مخالف هستند. هرچند برخی پروژه‌های تیونینگ خودرو وجود دارند که واقعاً فراتر از نمونه فابریک کارخانه ظاهر می‌شوند.

انتخاب رینگ های بزرگ تر و لاستیک های پهن تر می‌تواند کنترل بهتری در پیچ ها فراهم کند. استفاده از دیسک های بزرگ تر باعث افزایش سطح تماس و بهبود کارایی ترمز می‌شود. این فرایند به افراد این امکان را می‌دهد که خودرو های خود را از نظر فنی و بصری ارتقا دهند و تجربه ای منحصربه‌فرد از رانندگی داشته باشند. وبسایت کار مگز در تلاش است تا جدید ترین و به روز ترین اخبار خودرو را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. هم چنین مجله خودرو ما به نقد و بررسی جامع مشخصات انواع خودرو های کلاسیک تا مدرن ، خودرو های ایرانی و خارجی و محبوب ترین های دنیای خودرو سازی می پردازد.

علاوه بر آن جزییاتی نظیر تقویت صندلی‎های خودرو نیز از جمله مواردی است که در بحث تیونینگ فضای داخلی یک خودرو همواره مد نظر فعالان در این زمینه قرار خواهد گرفت. از تیونینگ ظاهری ساده همچون نصب سر اگزوز افترمارکتی گرفته تا نصب کاپوت، چراغ، گلگیر و… را می‌توان جزو تغییرات طراحی و ظاهری دانست. اما بخش مهم‌تر تیونینگ به قوای محرکه ارتباط دارد که در این بخش شاهد بهبود چشمگیر پیشرانه، گیربکس، سیستم تعلیق و… خواهید بود. معمولاً تیونرهای حرفه‌ای در هر دو بخش فعالیت دارند هرچند عمده تمرکز خود را روی افزایش قدرت و شتاب خودروها می‌گذارند. با اینکه خودروهای پرفورمنس استاندارد فاصله زیادی با پتانسیل نهایی خود ندارند اما مدل‌های پایه و ارزان‌تر با محدودیت‌های زیادی عرضه می‌شوند. به همین خاطر طیف وسیعی از تغییرات وجود دارد که می‌توان روی خودرو اعمال کرد.

در حال حاضر نیز عملیات تیونینگ خودروها توسط مراکز معتبر انجام این کار صورت می‌گیرد. در واقع هم‌اکنون شرکت‌های مختلف و ریز و درشتی وجود دارند که تمرکز اصلی آنها روی عمل تیونینگ خودروهای گوناگون قرار گرفته است. سوخت داخل سیلندر خودرو برای سوختن به هوا، سوخت و جرقه نیاز دارد. مخلوط سوخت و هوا باید درست باشد، اما جرقه باید به اندازه کافی قوی باشد تا فرآیند احتراق خاموش شود و هم چنین زمان بندی صحیحی با بقیه مخلوط داشته باشد. زمان وقوع جرقه همان چیزی است که زمان احتراق را می شنوید توصیف می شود.

تیم استودیوی طراحی  کَدکارز با درک عمیقی از نیازها و مشکلات صنعت خودرو و ماشین‌آلات صنعتی، ایده‌های خلاقانه را در دستور کار قرار می‌دهد. با ترکیب طراحی زیبا، عملکرد بهینه، ما قادر به تولید قطعات کامپوزیتی با ویژگی‌های برتر و کیفیت بالا هستیم. همچنین از طریق مدلسازی سه بعدی، قبل از تولید، قطعه را به طور دقیقی بررسی کرده و تضمین شود. تغیر و تعویض سیستم ترمز کاسه‌ای به سیستم ترمز دیسکی سوراخ دار یکی دیگر از مواردی هست که می‌تواند وزن خودرو را به مقدار قابل توجهی کاهش دهد. یکی از بخش‌های غیر ظاهری اما ملموس در تیونیگ خودرو بر می‌گردد به کارکرد بهتر موتور، سیستم ترمز و … .

خیلی افراد از خودرو فقط برای جابه‌جایی بین مسیرهایی که می‌خواهند بروند و راحتی بیشتر خود استفاده می‌کنند. اما هستند افرادی که واقعاً عاشق رانندگی و ماشین هستند و دوست دارند که خودرویشان خاص و در مقایسه با اتومبیل‌های هم رده خود، شاخص باشد. این افراد با سپردن خودروی خود به افراد کاردان و متخصص، درخواست تیونینگ ماشین خود را می‌دهند و ریش و قیچی را به دست آن‌ها می‌سپارند. اما تیونینگ در چه بخش‌هایی می‌تواند صورت بگیرد؟ گاهی ماشینی که تیون می‌شود آنقدر با ماشین اصلی تفاوت دارد که بعضاً قابل شناسایی نیست. همان‌طور که گفتیم تیونینگ هم در ظاهر و هم در مشخصات فنی می‌تواند صورت بگیرد. در ادامه ابتدا به تیونینگ ظاهری خودرو و به دنبال آن به تیونیگ فنی خودرو می‌پردازیم.

این تغییرات می‌توانند شامل تقویت موتور، تغییر در سیستم تعلیق، بهبود سیستم‌های صوتی و حتی ارتقای طراحی داخلی و خارجی باشند. در دنیای امروز، تیونینگ به یکی از جذاب‌ترین حوزه‌ها برای علاقه‌مندان به خودرو تبدیل شده است. علاقه‌مندان به تیونینگ خودرو به دنبال این هستند که وسیله نقلیه خود را به شکلی منحصر‌به‌فرد و مطابق با سلیقه شخصی خود تغییر دهند. تیونینگ یا اسپرت کردن خودرو، به طور خلاصه، به معنای اعمال تغییرات در یک خودرو برای بهبود عملکرد، هندلینگ، ظاهر یا هر سه مورد آن است. این تغییرات می‌توانند شامل ارتقای قطعات فنی موتور، سیستم تعلیق، ترمزها، سیستم صوتی و تصویری و همچنین تغییر در ظاهر بدنه، رینگ‌ها، چراغ‌ها و … باشند. خودروهای فابریک کارخانه با توجه به شرایط کلی جاده‌ها ساخته می‌شوند و اغلب آن‌ها از لاستیک‌های با پهنای کمتر و رینگ‌های کوچک‌تر استفاده می‌کنند.

نصب این نوع درب ها بر روی خودرو های دیگر به ظاهر خودرو جذابیت می بخشد. این کار با نصب سیستم های خروجی گاز های دودی بهتر و تغییرات در سیستم اگزوز انجام می گردد. از دیگر بخش‌های حائز اهمیت میتوان به سیستم تعلیق خودرو اشاره کرد. مواردی مثل کمک فنرها و فنرهای لول که بسیار هم مورد توجه مهندسان تکنسین در زمینه تیونینگ است. هنرکده علی مومنی مجموعه ای با سابقه در زمینه تیونینگ خودرو می‌باشد برای آگاهی از سایر خدمات می‌توانید با کارشناسان هنرکده علی مومنی تماس حاصل فرمایید.

نام این خودرو به بزرگ‌تر شدن ابعاد بدنه و افزایش قدرت خودرو اشاره می‌کند. عرض نسخه‌ای که نوویتک تیون‌ کرده، ۱۲ سانتی‌متر نسبت به نسخه اصلی افزایش یافته است. بدنه این خودرو اکنون به کیت تخصصی گروه ویتوریو استروسک مجهز شده است. دهه ۱۹۸۰ میلادی، این گروه پورشه‌هایی با بدنه پهن تولید می‌کردند. فراری 296 GTS پس از تیونینگ Novitec با نام N-Largo شناخته می‌شود.


بهترین تیونر ارومیه