خلاقانه تحلیل رقبا

تجزیه‌و‌تحلیل رقبا چیست و چطور می‌توان این کار را انجام داد؟ برنامه خلاقیت

هر چه اطلاعات دقیق‌تر و جامع‌تری درباره رقبا جمع‌آوری کنید، بهتر می‌توانید فرصت‌های بالقوه‌ای را شناسایی کنید که به رشد کسب‌وکار شما کمک می‌کنند. این داده‌ها به شما امکان می‌دهند تا از اشتباهات رقبا اجتناب کنید، نقاط قوت آن‌ها را الگو قرار دهید و حتی روش‌های نوآورانه‌ای برای جلب مشتریان جدید پیدا کنید. تحلیل رقبا به معنای بررسی و ارزیابی استراتژی‌ها، نقاط قوت و ضعف، و عملکرد رقبای شما در بازار است. او به وب‌سایت‌های آن‌ها سر زد، محتوای آن‌ها را مطالعه کرد و حتی با مشتریان آن‌ها صحبت کرد تا بفهمد چه چیزی آن‌ها را جذب می‌کند. با داشتن دیدگاه دقیق‌تری از رقبا، کسب و کارها می‌توانند به راحتی رقابت با رقبای خود را شروع کنند و با استفاده از استراتژی‌های مناسب، در مقابل رقبا خود موفقیت‌آمیز باشند.

استفاده از داده‌های واقعیهوش مصنوعی می‌تواند از داده‌های واقعی برای تحلیل و پیش‌بینی طراحی‌های مؤثر استفاده کند. این به شما این امکان را می‌دهد که بنرهایی بسازید که بیشترین تأثیر را بر مخاطبان بگذارد.4. بهینه‌سازی برای تمامی دستگاه‌هاهوش مصنوعی می‌تواند بنرها را برای نمایش در تمامی دستگاه‌ها بهینه‌سازی کند. این یعنی بنر شما در گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و دسکتاپ‌ها به بهترین نحو نمایش داده خواهد شد.نتیجه‌گیریهوش مصنوعی تغییرات بزرگی در دنیای طراحی بنرهای فروشگاهی ایجاد کرده است. با استفاده از این فناوری، کسب‌وکارها می‌توانند بنرهایی جذاب، شخصی‌سازی‌شده، و بهینه‌شده برای سئو بسازند که تأثیر زیادی بر افزایش فروش و تعاملات آنلاین دارند. از ابزارهای هوش مصنوعی مختلفی همچون Canva و Crello برای طراحی سریع و مؤثر بنرها بهره ببرید و از امکانات این ابزارها برای جذب مشتریان بیشتر استفاده کنید.

شکاف‌ها ممکن است شامل نیازهای برآورده‌نشده مشتریان، محصولات یا خدماتی که کمتر به آن‌ها پرداخته شده، یا حتی مخاطبانی باشند که توجه کافی به آن‌ها نشده است. شناسایی این شکاف‌ها به شما امکان می‌دهد تا استراتژی‌های بازاریابی نوآورانه و منحصربه‌فردی ایجاد کنید. جمع‌ آوری اطلاعات دقیق و به روز از رقبا یکی از مهم‌ترین جنبه‌های موفقیت در هر کسب‌ و کاری است. با دانستن اینکه رقبا چه می‌کنند، چه محصولاتی ارائه می‌دهند، و چگونه با مشتریان خود ارتباط برقرار می‌کنند، می‌توانید استراتژی‌های خود را بهبود بخشید و در بازار رقابتی امروز پیشتاز شوید. تحلیل رقبا در کسب و کار به شما کمک می‌کند که مزایا و معایب کارهای رقبای خود را بشناسید و فرصت‌های بالقوه‌ای که باعث می‌شود بهتر از آن‌ها عمل کنید را شناسایی کنید.

بسته به کسب‌وکار خود، می‌توانید رقبا را به روش‌های مختلفی تجزیه‌وتحلیل کنید. توجه به هزینه‌ی حمل‌و‌نقل در تجزیه و تحلیل رقبا، می‌تواند برای کسب‌و‌کارتان مزیت رقابتی ایجاد کند. به استراتژی‌های مرتبط با شناسایی رقبای اصلی و تحقیق در خصوص محصولات، فرایندها و تلاش‌های بازاریابی و فروش آن‌ها تحلیل رقابتی می‌گویند. با تحلیل رقبا می‌توانید نقاط ضعف و قوت آن‌ها را شناسایی کرده و از بینش حاصله برای بهبود کسب‌وکار خودتان استفاده کنید. تحلیل رقبا به کسب‌وکارها کمک می‌کند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند و از استراتژی‌های موفق رقبای خود الهام بگیرند. این امر می‌تواند به بهبود خدمات و محصولات و در نهایت افزایش فروش منجر شود.

شناخت نقاط قوت رقبا به شما این امکان را می‌دهد که استانداردهای صنعت را بهتر بشناسید و با تطبیق آن‌ها با کسب‌وکار خود، جایگاه رقابتی‌تان را بهبود بخشید. همچنین می‌توانید با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری‌شده، استراتژی‌هایی طراحی کنید که از رقبایتان پیشی بگیرید. با همان معیارهایی که رقبا را می‌سنجید، به کسب‌وکار، فروش و خدمات بازاریابی خود در فضای الکترونیک نگاه کنید. به فرایند شناسایی رقبای اصلی و تحقیق درباره محصولات، استراتژی فروش و بازاریابی آن‌ها، تحلیل رقابتی می‌گویند. با انجام این کار، می‌توانید یک استراتژی قوی و متمایز برای کسب‌وکار خودتان بنویسید و از رقبایتان پیشی بگیرید. به طور کلی، تحلیل رقبا یک فرآیند مهم و پیچیده است که نیاز به شناخت کامل بازار و رقبا دارد.

او با ایجاد یک سیستم پشتیبانی قوی و پاسخگویی سریع به سوالات مشتریان، توانست رضایت مشتریان را افزایش دهد. باید به شرکت‌هایی که در همان صنعت، بازار یا دوره فعالیت مشابه با شما فعالیت می‌کنند توجه کرد. همچنین باید شرکت‌هایی که در زمینه محصولات جایگزین فعالیت می‌کنند را نیز در نظر گرفت. بررسی دقیق فعالیت‌های آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا روندهای جدید را شناسایی کرده و قبل از سایرین در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. شما باید دائما سعی کنید استراتژی‌های بازاریابی رقبایتان را تشخیص داده و علاوه بر آن استراتژی‌های جدید را هم در شرکت خود به کار ببرید.

به‌طور مثال فروش تبلیغات پیامکی یک روش قدیمی و منسوخ است که در دسته سگ‌ها قرار می‌گیرد. در کارگاه ۵ نیروی رقابتی پورتر درباره این ابزار کاربردی برای تحلیل رقبا مفصلا صحبت کرده‌ایم. اولین برندی که به ذهنتان رسید، کدام برند بود؟ آن برند، دقیقا همان رهبر بازار است. رهبران بازار بیشترین حجم فروش و بالاترین نرخ بازگشت سرمایه را در بین رقبای خود دارند. اطلاعات کسب‌شده از رصد رقبا را ارزیابی کرده و در صورت امکان از آن اطلاعات استفاده کنید.

اگر رقبایتان از برخی شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند که ممکن است در آن‌ها حضور نداشته‌نباشید، بهتر است درمورد آن‌ها اطلاعات بیش‌تری کسب کنید و دریابید که پلتفرم اجتماعی موردنظر چگونه می‌تواند به کسب‌وکارتان کمک کنند. به این ترتیب، دو برند مذکور رقبای غیرمستقیم یکدیگر به شمار می‌آیند؛ به این معنی که مثلا تیم بازاریابی Fabletics نیازی ندارد که زمان خود را برای بررسی دقیق برند Stitch Fix صرف کند، چراکه مخاطبان آن‌ها کاملا متفاوت هستند. در واقع، حتی اگر تفاوت‌ها بسیار کوچک باشند، همین تنوع کم می‌تواند به ایجاد تغییراتی کافی در روند کار کسب‌وکارهای مختلف منجر شود. همچنین سایت رقبا را بررسی کنید؛ اینکه چه محصولی می‌فروشند یا چه سرویسی ارائه می‌دهند و استراتژی‌های بازاریابی و قیمت‌گذاری آن‌ها به چه شکل است. Google Analytics ابزاری قدرتمند است که به شما امکان می‌دهد رفتار کاربران سایت خود را تحلیل کنید و منابع ترافیک ورودی را شناسایی کنید. این اطلاعات می‌تواند به شما در شناسایی رقبا و بهبود استراتژی کسب‌وکارتان کمک کند.

در قلب هر کسب‌وکاری، محصول یا خدمات آن قرار دارد، که این همان چیزی است که آن را به مکانی خوب برای شروع تبدیل می‌کند. شما باید خط تولید کامل رقیب خود و کیفیت محصولات یا خدماتی که ارائه می‌دهند را تجزیه و تحلیل کنید. همچنین باید به قیمت آنها و هر تخفیفی که به مشتریان ارائه می‌دهند توجه داشته باشید. تحلیل رقبا شامل بررسی قابلیت رقابتی، نقاط قوت و ضعف، رفتار بازاریابی و استراتژی رقبای شرکت است. در این تحلیل، عواملی مانند حجم بازار، نوع محصول، مشتریان، مزایای رقابتی و شیوه‌های فروش رقبا نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند. این تحلیل نه‌تنها به بهبود فرآیندهای داخلی کسب‌وکار شما کمک می‌کند، بلکه می‌تواند الهام‌بخش ایده‌های جدید برای نوآوری و رشد باشد.

به‌عنوان‌مثال اگر برند گوچی روزی بخواهد به سراغ تولید کفش ورزشی شیک برود، همه‌چیز برای نایک تغییر خواهد کرد. اگر تابه‌حال به سراغ تحلیل رقابتی نرفته‌اید و یا تحلیل رقبا را محدود به بررسی وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی می‌دانید، حتماً این مقاله را تا انتها بخوانید. پس از جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات، باید استراتژی‌های مناسبی برای مقابله با رقبا تدوین کنید. این استراتژی‌ها می‌توانند شامل بهبود محصولات، تغییر قیمت‌گذاری، توسعه بازارهای جدید، یا تقویت بازاریابی و تبلیغات باشند. ببینید که آنها چگونه محصولات خود را تبلیغ می‌کنند و از چه کانال‌هایی برای ارتباط با مشتریان استفاده می‌کنند. او هر چند ماه یک بار به بررسی و تحلیل رقبای خود می‌پرداخت تا از تغییرات بازار و استراتژی‌های جدید آن‌ها مطلع شود.

این شامل بررسی میزان موفقیت و نقاط قوت و ضعف استراتژی‌هایی است که رقبا برای رشد و پیشرفت خود در بازار اتخاذ کرده‌اند. با این آنالیز، می‌توانید بهترین استراتژی‌هایی که برای مقابله با رقبا مناسب است را تعیین کنید. در حین تجزیه و تحلیل رقبا ممکن است با آرشیوی قوی از محتوای منتشرشده در وب‌سایت مواجه شوید و این نشان می‌دهد که رقیبتان به طور منظم در وب‌سایت خود تولید محتوا داشته‌است. بسته به موضوعاتی که در وب‌سایتشان منتشر شده‌اند، این مطالب ممکن است برای آشنایی با استراتژی‌های تولید محتوای آن‌ها کمک‌کننده باشند؛ به همین دلیل، برای تحلیل رقبا باید کیفیت محتوای آن‌ها را ارزیابی کنید. هنگامی که رقیبی شناسایی شد، از تیم فروش بخواهید تا با مطرح کردن سؤالاتی مانند «دلیل تغییر رفتار کاربران برای خرید از کسب‌وکارتان»، در تجزیه و تحلیل رقبا به نتایج قابل ملاحظه‌ای برسند. اگر پیش از این مشتریان خود را از دست داده‌اید، با بررسی چشم‌انداز رقبا می‌توانید دلایل احتمالی این موضوع را درک کنید.

با تحلیل دقیق رقبا، می‌توانید ارزش‌های پیشنهادی خاص محصولات خود را شناسایی کنید و بفهمید چگونه می‌توانید آن‌ها را از محصولات رقبا متمایز کنید. برای مثال، ممکن است محصول شما دارای ویژگی‌هایی باشد که رقبا فاقد آن هستند، یا خدمات جانبی مانند پشتیبانی بهتر ارائه دهد. این‌گونه می‌توانید نقاط ضعف آن‌ها را با نقاط قوت خود مقایسه کنید و برعکس. پس از شناسایی رقیب، از تیم خود بخواهید که بررسی عمیق‌تری داشته باشند و علت تغییر مشتریان به سمت محصول یا خدمت شما را جویا شوند. حتی اگر معامله‌ای را از دست داده‌اید و مشتری بالقوه در نهایت تصمیم گرفت از رقیب خرید کند، مطمئن شوید که علت شکست خود را می‌دانید.

این الگوها شامل رویکردهای بازاریابی، کانال‌های ارتباطی مورد استفاده، یا حتی نحوه تعامل با مشتریان است. البته که هر دو این برندها نیازهای یکسانی را برطرف می‌کنند، اما این کار را با محصولات متفاوتی انجام می‌دهند. این‌گونه می‌توانید فرصت‌های موجود در بازار را شناسایی کرده و استراتژی‌های بازاریابی جدید و منحصربه‌فردی را به کار بگیرید. این اطلاعات برای رقابت با آن‌ها ضروری هستند و استانداردهای صنعت را مشخص می‌کنند. با جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل داده‌ها، ساره توانست استراتژی‌های جدیدی را برای کسب‌وکار خود ایجاد کند. او به این نتیجه رسید که باید بر روی نقاط قوت خود تمرکز کند و در عین حال نقاط ضعف خود را بهبود بخشد.

علاوه بر این، مزایای پیشنهادی رقبا و چگونگی مطابقت یا حتی فراتر رفتن از آن‌ها را برای رقابت با این کسب‌وکارها تحت‌نظر بگیرید. یکی از رقبای شما به‌طور مرتب ویدئوهایی از بررسی کفش‌های جدید منتشر می‌کند و تعاملات بالایی دارد. می‌دانید مهم‌ترین دلیلی که باعث می‌شود مخاطبانمان سبد خریدشان را نصفه کاره به امان خدا رها کرده و دیگر پشت سرشان را هم نگاه نکنند چیست؟ بله درست حدس زدید. در حدی که همین یک دلیل کافی است که مخاطبان یک برند را به برند دیگر ترجیح دهند. حالا این حرکت یا روبه‌جلو است یا روبه‌عقب؛ چیزی که مهم است این است که شما باید از هر دو حالتِ رقبایتان خبر داشته باشید. در قسمت بعدی سعی می‌کنیم با یک مثال ساده از دنیای ورزش، شما را بهتر با تجزیه‌و‌تحلیل رقبا آشنا کنیم.

– در این ستون، عواملی که ممکن است به شما آسیب بزنند یا رقابت‌پذیری شما را کاهش دهند را ثبت کنید. این می‌تواند شامل رقبای جدید، تغییرات در قوانین و مقررات، نقدهای مشتریان و هر چیز دیگری باشد که موجب تهدید برای کسب و کار شما می‌شود. این موضوع می‌تواند هر چیزی مانند بهبود خدمات مشتریان، ارزیابی قیمت‌ها، روش‌های بازاریابی، تغییر در وب سایت و یا حتی تعویض تأمین کننده‌ها را شامل شود. همیشه نوآوری داشته باشید نه اینکه فقط یک تقلیدکننده صرف از رقبا باشید. البته نمی‌توان گفت که کسب‌وکارها باید به طور کامل رقبای غیرمستقیم خود را رها کنند.

در همین راستا، نهایت تلاش را برای جلب اعتماد و اطمینان شما عزیزان می کنیم‏ تا در راه درست حرکت کنید. مشاوره بازرگانی در فضای پرتلاطم رقابتی، می تواند کسب وکار شما را از یک مسیر معمولی به سوی جهش چشمگیر هدایت کند. این اولویت بندی بر مبنای 6 فاکتور اصلی و مهم و کمیت‌پذیر، انجام ‌می‌شود. در مثالی که پیش‌تر بیان شد، Stitch Fix می‌تواند در آینده خط تولیدی را برای ارائه‌ی لباس‌های ورزشی نیز راه‌اندازی کند که در این صورت شرایط را برای Fabletics تغییر می‌دهد. به بیان دیگر، ما مدرسۀ به‌روز و آنلاین تبلیغات و بازاریابی هستیم و هدفمان آگاهی‌بخشی، آموزش و تحلیل تبلیغات و بازاریابی به زبانی ساده است. آیا شما تجربه‌ای از بررسی رقبا دارید که فکر می‌کنید توجه به آن شما را به‌سمت موفقیت پرتاب کرده؟ برایمان کامنت کنید.

رقبای غیرمستقیم محصولات مشابه ما را ندارند، ولی همان نیازی را از مخاطبانمان برطرف می‌کنند که محصول ما برطرف می‌کند. حتی اگر فوتبالیست باشید و در یک تیم لیگ برتر هم بازی کنید، گذرتان به آنالیز رقیب می‌افتد. هنگامی که درک کاملی از استراتژی بازاریابی محتوای رقیب خود دارید، زمان آن رسیده است که بفهمید چقدر این استراتژی می‌تواند در میزان موفقیت آن‌ها دخیل باشد. نقاط قوت جنبه‌هایی از محصول یا خدمات شما هستند که به شما نسبت به رقبای خود برتری می‌دهند. نقاط قوت خود را در تجزیه و تحلیل رقابت خود فهرست و تجزیه و تحلیل کنید. برای مثال، اگر مشتریان رقبا از کیفیت پایین یک محصول شکایت دارند، شما می‌توانید محصولی با کیفیت بالاتر تولید کنید و این ویژگی را به‌عنوان نقطه قوت در تبلیغات خود برجسته کنید.

در این مطلب، به‌طور کامل به این موضوع می‌پردازیم که چگونه رقبا را تحلیل کنیم و بهترین نتیجه را از آن بگیریم. اگر شما هم به دنبال تحلیل رقبا در کسب و کار هستید، اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید. اگر این داده‌ها را در حال حاضر ثبت نکرده‌اید، بهتر است با تیم بازاریابی و فروش صحبت کنید تا سیستمی را پیاده‌سازی کنند که در آن چشم انداز شرکت‌های رقیب موردنظرتان بررسی می‌شوند. برای انجام این کار می‌توانید گزارشی را تهیه کنید و در آن تمام خریدوفروش‌های احتمالی مربوط به محصول یا خدماتی را مشخص کنید که برای آن‌ها رقبای مشخصی دارید. تحلیل رقبا فرایندی است که در آن، کسب‌وکارهای رقیب خود را شناسایی می‌کنید و نقاط قوت و ضعفشان را می‌شناسید. در هر صنعتی که وارد شوید، همیشه چند رقیب دارید که باید آن‌ها را در تصمیماتتان در نظر بگیرید.

شرکت‌هایی که قیمت‌های خود را خیلی پایین‌تر از رقبا می‌آورند، عایدیِ قابل ملاحظه‌ای نخواهند داشت؛ زیرا تعداد کافی از رقبا نیز قیمت را پایین می‌آورند و قیمت مزیت رقابتی نخواهد بود. ممکن است پس از رسیدن به یک سطح خاص با به دست آوردن سهم بازار سودآوری کاهش پیدا کند. بعضی رهبران از طریق کاهش اختیاری سهم بازار در مناطق ضعیف‌تر سودآوری را افزایش می‌دهند. این یک روش برای درگیر کردن شرکت‌های کوچک با بازار کوچک برای جلوگیری از حمله‌های نامنظم رقبای ضعیف است. ماتریس bcg یا ماتریس بوستون براساس نرخ رشد بازار و نسبت سهم بازار استفاده می‌شود تا شرکت‌ها را در چهار معیار ستاره، علامت سوال، بلوغ و سگ اندازه‌گیری کند.

بررسی کنید که چه عواملی می‌توانند باعث کاهش رقابت‌پذیری شما در بازار شوند. خدمات مشابه را بررسی کرده و ببینید کدام‌یک را بهتر از آنها انجام می‌دهید و روی همان تمرکز کنید. اگر تابه‌حال در کسب و کارتان به‌صورت دقیق و تحلیلی به رقبا توجه نکرده‌اید حتماً در اولین فرصت این کار را انجام دهید. با این کار وسعت دیدتان افزایش‌یافته و در تصمیم‌گیری‌ها بهتر عمل خواهید کرد. علاوه بر این، برای تجزیه و تحلیل رقبا باید مزایای پیشنهادی رقبا و چگونگی مطابقت یا حتی فراتر رفتن از آن‌ها را برای رقابت با این کسب‌وکارها تحت‌نظر بگیرید. هر‌چه درباره‌ی رقیبان خود بیش‌تر تحقیق کنید، درباره‌ی رفتارها و بازار هدف همسو با آن، دید بهتری پیدا می‌کنید.

چرا که شما به تحلیلی از رقبا پرداخته‎اید که از فیلترهای مهمی رد شده‌اند و سپس رقبای منتخب را با فاکتورهایی نظیر تحلیل پرسونا، کمیت و کیفیت محتوا، استخراج ایده‌های محتوایی و … مورد بررسی و آنالیز قرار داده‌اید. این گام می‌تواند شروعی مناسب برای ادامه روند تدوین تقویم محتوایی باشد. این 6 فاکتور نیز به شما کمک می‌کنند تا تا اولویت‌ بندی دقیق‌تری برای رقبا انجام دهید. به نحوی که بتوانید سایت‌هایی که از نظر محتوایی قوی‌تر هستند و رقیب اصلی شما محسوب می‌شوند را پیدا کنید و آن‌ها را مورد تحلیل محتوایی قرار دهید. برای آگاهی از اینکه چگونه می‌توانیم به این اطلاعات از سایت رقبا دست پیدا کنیم و سپس به آن‌ها امتیاز دهیم، لازم است تا ویدیو آموزشی که در ابتدای صفحه قرار داده شده است را به صورت کامل مشاهده نمائید. این امتیازدهی کمک می‌کند تا سایر رقبا را با استفاده از مقیاس امتیازدهی مشابه با یکدیگر مقایسه کنید و تجزیه‌و‌تحلیل رقبا ی خود را کامل‌تر کنید.


خرید دوره آموزش سئو کلاه خاکستری